کد مطلب:311996 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:274

هنگام زناشویی
همانطوركه دانشمندان شیعه و سنی در سال تولد فاطمه (علیها السلام)هم سخن نیستند، این اختلاف در سن آن بانوی بزرگوار هنگام ازدواج نیز وجود دارد. اگر گفته دانشمندان سنی را بپذیریم و معتقد شویم كه دختر پیغمبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در سال بنای خانه كعبه; یعنی پنج سال پیش از آنكه محمد (صلّی الله علیه وآله وسلّم) به درجه پیغمبری برسد، تولد یافته، ناچاریم بگوییم هنگام عقد، هیجده یا نوزده سال داشته است و اگر پیرو سخن دانشمندان شیعی باشیم، باید بگوییم كه فاطمه (علیها السلام)هنگام عقد نُه ساله بوده است.



مؤلف كتاب «زندگانی فاطمه» در اینجا هم اشتباه بزرگی را مرتكب شده است. وی چنانكه گفتیم، در صفحه 57 كتابش می نویسد:



«آنچه امروز تحقق یافته و رأی همگی بر آن است، این است كه فاطمه در پنجاه و پنج سالگیِ مادرش; یعنی چهار تا پنج سال پیش از هجرت دیده به جهان



گشود و غیر از این رأی هر عقیده دیگری موجب گمراهی است!» و در ذیل این گفته می افزاید:



«این سخنی بود كه ما راجع به زمان تولد فاطمه بیان كردیم و در آن انواع اختلاف مورخان را بازنمودیم و اگر چه نظیر این اختلاف در سرتاسر دوران زندگی فاطمه بسیار است ولی خوانندگان باید به خاطر داشته باشند كه ما آن چه را برای ایشان نقل می كنیم، از صحیح ترین اخبار و مطمئن ترین مصادر گرفته ایم و با آنكه دیگران غیر این راه، به راه های دیگر نیز رفته اند، ولی راهی كه ما اختیار كرده ایم استوارتر و برای پیروی كردن سزاوارتر است!» نویسنده با این كه در این صفحه چنین اظهار می كند، در صفحه 80 می گوید:



«چنانكه تمام مورخان گفته اند، تاریخ ازدواج پس از جنگ بدر بوده و در آن هنگام، زهرا هیجده و علی (علیهما السلام)بیست و پنج سال داشته اند.» اگر به گفته ایشان، فاطمه چهار یا پنج سال پیش از



هجرت متولد شده، باید در سال پس از جنگ بدر، هفت یا هشت سال داشته باشد، نه هیجده سال!



چنانكه گفتیم به گفته كافی و مجلسی(رحمهما الله) كه از امام ششم روایت كرده اند، اطمینانمان بیشتر است; زیرا هرچه باشد تاریخ ولادت یك نوزاد را كسان او بهتر از دیگران یا بیگانگان می دانند.



و همچنین، بااین كه فاطمه خواستگارانی داشته، چگونه می توان گفت كه تا سن هیجده سالگی در خانه پدر مانده است.



مؤلف كتاب «فاطمه بنت محمد» به این اعتراض اینگونه پاسخ می دهد كه: چون پیغمبر خیلی به فاطمه (علیها السلام)علاقمند بوده و زهرا به واسطه اوصاف پسندیده ای كه داشته، توجه پدر را به خود جلب كرده و در خانه پیغمبر مقام مادرش را داشته، از این رو محمد (صلّی الله علیه وآله وسلّم)در ازدواج وی تأخیر انداخت! این پاسخ درستی نیست، محمد (صلّی الله علیه وآله وسلّم)هرچه هم به دخترش علاقمند باشد به حكم شریعت خود علاقمندتر است.



او پیوسته مردم را ترغیب می كرد كه دخترانشان را زود شوهر دهند و زودتر برای پسران زن بگیرند. از همه اینها



بگذریم، مگر پیغمبر می خواست دخترش را به خارج مدینه شوهر دهد كه به دوری او حاضر نبود؟!.



به هرحال، اختلاف در اینجا، نتیجه اختلاف درتاریخ ولادت فاطمه (علیها السلام) است و اگر از گفته كلینی، مجلسی و دانشمندان دیگر شیعی پیروی كنیم، باید بگوییم: فاطمه (علیها السلام)نُه ساله به خانه شوهر رفته است.



علی بن عیسی اربلی صاحب كتاب كشف الغمه می نویسد: فاطمه (علیها السلام) هشت سال در مكه با پدرش بود و با او به مدینه حركت كرد و ده سال هم در مدینه زنده ماند(1) اینها خلاصه گفتاری است كه در این مورد ذكر شده.




1 ـ كشف الغمه ص 125